سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال افسردگی فصلی چیست ؟ علائم و راه های درمان

این احتمال وجود دارد که در زمان تغییر برخی از فصول سال، احساس غم یا ناامیدی به شما دست دهد که حتی خود علت آن را ندانید. این بیماری افسردگی فصلی، نام دارد که به عنوان اختلال خلقی فصلی نیز شناخته می شود. این بیماری بیشتر در زمانی رخ می دهد که فصل سرد و یا فصل گرم فرا برسد. با درمان به موقع این بیماری توسط دکتر روانپزشک یا اعصاب و روان در سایت دکتر با من، مجددا سلامتی روحی خود را بدست آورید.

مفهوم اختلال افسردگی فصلی یا اختلال خلقی فصلی چیست؟

اختلال عاطفی فصلی (SAD) به نوعی افسردگی ماژور (MDD) همراهِ الگوی فصلی می باشد چرا که این بیماری نوعی اختلال روانی است که به بیماری افسردگی منجر شده است.

در واقع زمانی تغییر فصل رخ می دهد شخص ناخوداگاه دچار این بیماری می شود و خلق و خوی او تغییر کرده و ممکن است حتی خانه نشین شود. اما جای نگرانی ندارد و شما می توانید به راحتی این بیماری را کنترل کنید.

علت افسردگی فصلی چیست؟

علت اختلال افسردگی فصلیعلت اختلال افسردگی فصلی

علت مشخص اختلال عاطفی فصلی یا اختلال افسردگی ماژور با الگوی فصلی، توسط پزشکان به صورت قطعی معین نشده است. اما با این وجود افرادی که در مناطق یا کشورهایی که با تابش کمِ نور خورشید، زندگی می کنند، بیشتر به این اختلال دچار می شوند.

یعنی در این کشورها ساعات روشنایی روز بسیار کمتر از شب است. این موضوع در کشورهایی همچون: کانادا و آلاسکا که زمستان طولانی تری دارند، بسیار بیشتر است و افراد زیادتری به بیماری اختلال خلقی فصلی دچار می شوند.

در واقع علت اصلی این بیماری را این موضوع می دانند که، تغییر در ساعت بیولوژیکی بدن متاثر از تابش نور خورشید است که تنظیم هورمون ها را برهم می زند.

مواد شیمیایی موجود در مغز که ترشح آن‌ها وابسته به نور است در افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی بیشتر تحت تاثیر بیماری قرار گرفته و ترشح آن‌ها با اختلال مواجه می شود.

علاوه بر این افرادی که زمینه‌ی ارثی در رابطه با اختلالات روانی دارند معمولا بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

علائم اختلال افسردگی فصلی

علائم اختلال افسردگی فصلیعلائم اختلال افسردگی فصلی

اختلال افسردگی فصلی اصولا در ماه های مهر و آبان شدت پیدا می کند و تا اواخر فروردین نیز ادامه پیدا می کند. اما هر کدام دارای علائم مختلفی است که در زیر به صورت کامل برای شما بیان کرده ایم.

  1. بررسی علامت های افسردگی فصلی در زمستان
  2. بررسی علامت های افسردگی فصلی در تابستان

علائم افسردگی فصلی در زمستان بر روی رفتار فرد

  1. احساس زیاد در طول شبانه روز به صورت دائمی
  2. عدم تمرکز
  3. حس ناامیدی بسیار زیاد
  4. بی حسی و بی حالی
  5. عدم تمایل به انجام دادن فعالیت های جمعی
  6. کاهش پیدا کردن فعالیت های جنسی
  7. تحولات احساسی دستخوش تغییرات بسیار زیادی قرار می گیرد.
  8. عدم تعادل در وزن فرد
  9.  غم زیاد

علائم افسردگی فصلی در تابستان بر روی رفتار فرد

  1. عدم تعادل در زمان خوابیدن
  2. بی میلی به غذا
  3. کاهش وزن
  4. بی قراری در فرد
  5. عدم میل زیاد به غذا
  6. حس خودکشی

درمان افسردگی چیست؟

درمان افسردگی فصلیدرمان افسردگی فصلی

  1. نور درمانی

یکی از مواردی که در درمان افسردگی فصلی بسیار کاربرد دارد نور درمانی است که توسط دکتر روانپزشک در سایت دکتر با من توصیه می شود و شخص بایستی که به صورت کوتاه مدت با توجه به نوع بیماری مقابل یک نور مناسب که به جعبه های نور درمانی مشهور است بنشینند تا خورشید درمانی به بهترین شکل ممکن برای آنها انجام شود. به همین جهت است که شما می توانید در این جا به نور درمانی بپردازید و خود را درمان کنید.

  1. داروهای ضد افسردگی

زمانی که شما به این بیماری دچار می شوید،  ممکن است که دکتر روانپزشک تشخیص دهد که نیاز به دارو درمانی دارید و ممکن است که به نور درمانی نیز پاسخ خوبی ندهید، در نتیجه متخصص روانپزشک در سایت دکتر با من، برای شما داروهای تخصصی را تجویز می کند که پیشنهاد ما این است که هرچه سریع تر از طریق این سایت نوبت خود را اخذ کرده و به دکتر روان درمانگر مراجعه کنید.

3.آروماتراپی (رایحه درمانی)

بسیاری از پزشکان اعصاب و روان معتقد هستند که رایحه درمانی می توانید به درمان افسردگی و اختلال افسردگی کمک شایانی میکند و در نتیجه موجب آرامش و بهبودی شما خواهد شد.

شما می توانید اسانس مورد نظر خود به خصوص اسانس صنوبر را در حمام استفاده کنید.

  1. فعالیت های ورزشی

فعالیت های ورزشی به خوبی می تواند بیمار را درمان کند و در نتیجه می توان گفت که هر گونه فعالیت ورزشی می تواند به روند بهبود بیمار بسیار کمک کند. پس لطفا در زمان بیماری سعی کنید که فعالیت های ورزشی را در برنامه ی روزانه خود قرار دهید تا از بیماری افسردگی فصلی یا اختلال خلقی فصلی نجات یابید.

  1. یک برنامه ی مشخص برای خود تنظیم کنید.

زمانی که شما دارای یک برنامه ریزی مشخص در طول زندگی خود باشید دیگر کمتر دچار بیماری افسردگی فصلی می شوید. به طور مثال ساعت های منظمی را برای ورزش کردن، غذا خوردن، یادگیری و انجام فعالیت های حرفه ای خود داشته باشیم.

  1. سفر و گردش داشته باشید.

بهتر است برای جلوگیری از افسردگی فصلی و یا اختلال خلقی فصلی حتما به گردش های کوتاه و یا سفرهای آرام بخش بروید. این موضوع راه حل خوبی است تا شما روحیه ی مثبت اندیشی و تازه ای داشته باشید.

  1. از ویتامین دی حتما استفاده کنید.

مطالعات و گفته ی پزشکان این موضوع را نشان می دهد که هر چه استفاده از ویتامین دی بیشتر باشد امکان درمان شما سریع تر و بهتر خواهد بود. به همین جهت بهتر است که تحت نظر پزشک و با انجام آزمایش های مختلف، نسبت به استفاده  از این مکمل اقدام کنید.

  1. مشاوره درمانی را آغاز کنید.

این موضوع را در نظر داشته باشید که مشاوره درمانی برای بیماری هایی مثل افسردگی فصلی و یا اختلال خلقی فصلی می تواند مفید باشد. در واقع مشورت با مشاور و روانشناس خود آغاز شروع درمان شماست به همین جهت هرچه سریع تر درمان خود را آغاز کنید زودتر نتیجه ی دلخواه خود را به دست می آورید.

چگونه از دکتر روانپزشک و یا مشاور نوبت اخذ کنیم؟

با توجه به اینکه امروزه، مشغله افراد، بسیار زیاد شده است لذا افراد ترجیح می دهند که نوبت پزشک خود را به صورت آنلاین دریافت کنند و یا اینکه به صورت آنلاین نیز ویزیت شوند.

به همین جهت شما می توانید برای انجام این کار به سایت دکتر با من مراجعه کنید و از این طریق، نوبت اینترنتی خود را از متخصص روانپزشک و یا مشاور، جهت درمان بیماری افسردگی فصلی و یا اختلال خلقی اخذ کنید.

سایت دکتر با من به عنوان یک پلتفرم پزشکی در خصوص نوبت دهی و ویزیت آنلاین، در سراسر کشور فعالیت می کند و اشخاص می توانند از این طریق نوبت بگیرند.

کلام آخر

با توجه به اینکه در زمان تغییرات فصلی فرد ممکن است دچار بیماری افسردگی فصلی و یا تغییرات خلقی شود و این تغییرات آب و هوا نیز بر روی حالت های روحی او تاثیر منفی نیز بگذارد.

لذا با توجه به علائم بالا شما می توانید در صورت مشاهده هر چه زودتر به روانپزشک مراجعه و درمان شوید.

در واقع ما در این مقاله علائم این بیماری و نشانه های درمان آن را برای شما ذکر کرده ایم تا بتوانید به خوبی درمان شوید.

با آرزوی سلامتی و بهبودی شما