سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پوکی استخوان ؛ نشانه ها، علائم و راه درمان

پوکی استخوان بیماری است که موجب تحلیل مفصل ران و شکنندگی استخوان ها می شود و در نتیجه ممکن است دیگر شما قادر به حرکت کردن نباشید. در نتیجه در صورتِ مبتلا شدن به این بیماری بهتر است که به متخصص روماتولوژی در سایت دکتر با من، مراجعه کنید.

ما در این مقاله در خصوص بیماری پوکی استخوان، نشانه ها و راه های درمان آن صحبت کرده ایم. پیشنهاد می شود برای آشنایی بیشتر با این بیماری با ما تا انتهای این مبحث همراه باشید.

آمارها نشان می دهد که زنان آسیایی بیشتر به بیماری پوکی استخوان دچار می شوند و این بیماری نیز متقابلا با رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن نیز به راحتی قابل کنترل است.

علائم بیماری پوکی استخوان

علائم پوکی استخوانعلائم پوکی استخوان

پوکی استخوان در اغلب اوقات در مراحل اولیه ی شروع خود هیچ گونه علائمی ندارد و کم کم علائم آن بروز پیدا می کند. موارد زیر نشانه هایی از علائم بیماری پوکی استخوان است که در هر فرد نسبت به فرد دیگر کاملا متفاوت است.

  • کمر دردی که می تواند نشانه ی شکسته شدن مهره های کمر باشد.
  • عدم افزایش قد و یا حتی کاهش قد در طول عمر فرد
  • خمیده شدن قامت در شخص به نحوی که با معاینه ی بالینی نیز مشخص است.
  • شکسته شدن استخوان ها به راحتی، حتی با کمترین فشار روی آنها

در صورت مشاهده موارد بالا بهتر است که حتما به پزشک متخصص روماتولوژی و متخصص طب فیزیکی در سایت دکتر با من مراجعه کنید.

علت پوکی استخوان چیست؟

استخوان های انسان به طور کلی در فرایند بازسازی قرار دارند و بافت جدیدی در بدن ساخته و جایگزین بافت قدیمی می شود. در واقع زمانی که شما سن کمتری دارید، استخوان های جدید بسیار سریع تر ساخته می شوند و تا سن 30 سالگی توده استخوانی رشد می کند. هر چه توده های استخوانی شما بیشتر باشد احتمال مبتلا شدن شما به پوکی استخوان نیز کمتر وجود دارد.

  1. خطرات غیرقابل کنترل
  • خطرات بیرونی مانند شکسته شدن و خرد شدن استخوان های شخص در زمان وقوع سانحه
  • احتمال مبتلا شدن به پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است.
  • هر چه سن اشخاص بالاتر رود، امکانِ ابتلای آنان به پوکی استخوان نیز بیشتر است.
  • برای سفید پوستان آسیایی احتمال بیشتری وجود دارد که به پوکی استخوان مبتلا شوند.
  • سابقه ارثی در خانواده نیز موجب انتقال این بیماری خواهد شد به همین جهت اگر در خانواده خود اشخاصی به پوکی استخوان دچار شده اند حتما به پزشک مفاصل و فوق تخصص روماتولوژی در سایت دکتر با من مراجعه کنید.
  1. مشکلات و تغییرات هورمونی
    زمانی که مقدار سطح هورمون ها در بدن پایین تر باشد و دستخوش تغییرات گوناگون قرار بگیرد احتمال مبتلا شدن به این بیماری، در فرد افزایش پیدا می کند.
  2. هورمون های جنسی
  • پایین آمدن سطح هورمون های جنسی در افراد، موجب مبتلا شدن آنها به پوکی استخوان می شود. کاهش سطح استروژن در یائسگی زنان از مهمترین عللی است که آنها را به این بیماری دچار می کند. همچنین موجب می شود که سطح تستوسترون در آقایان نیز بیشتر شود. علاوه بر این موضوع درمان سرطان پروستات و سینه منجر به تغییرات خاصی در هورمون های استروژن و پروژسترون می شود که خود علت ایجاد پوکی استخوان است.
  • از عوارض مشکلات کم کاری و پرکاری تیروئید نیز می توان به بیماری پوکی استخوان اشاره کرد چرا که این بیماری به دلیل داروهای مصرفی برای درمان اثر مستقیمی بر پوکی استخوان می گذارد.
  • هورمون های کلیوی نیز در اثر درگیر شدن بیماری، ظرفیت تبدیل شدن به پوکی استخوان را نیز دارند.
  1. رژیم های غذایی
  • وجود کلسیم در بدن تراکم استخوان را بالاتر می برد و به حفظ و تقویت آن کمک می کند. به همین دلیل کاهش آن موجب می شود که استخوان ها زودتر آسیب ببینند و یا حتی بشکنند.
  • پایین آوردن شدید وزن با استفاده از رژیم های غذایی خاص، منجر به از دست رفتنِ آنی، مولد مغذی در بدن می شود.
  • جراحی های معده و روده و یا عمل های زیبایی با استفاده از کوچک کردن معده، خود موجب عدم جذب کلسیم در بدن می شود.

استروئیدها و سایر داروها

استفاده مدام از داروهای کورتیکواستروئید خوراکی یا تزریقی مانند پردنیزون و کورتیزون موجب جلوگیری از تشکیل توده های استخوانی می شود. داروهایی که برای درمان بیماری های زیر استفاده می شود، بیماری پوکی استخوان را به همراه دارد:

  • تشنج
  • فلاکس معده
  • سرطان
  • رد پیوند

شیوه و عادت های زندگی هر فرد

هر چقدر سبک زندگی سالم تری داشته باشید، احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان در شما کمتر می شود مانند:

  1. ورزش کردن
  2. عدم استفاده از الکل
  3. کمتر کردن استفاده از دخانیات و قلیان

اگر موارد بالا را به شکل صحیحی در برنامه روزمره زندگی خود قرار دهید، ابتلا به این بیماری را کاهش می دهید.

عوارض پوکی استخوان چیست؟

عوارض پوکی استخوانعوارض پوکی استخوان

شکستگی استخوان ها از مهمترین عوارض پوکی استخوان است که بیشتر در کمر و لگن این اتفاق می افتد. شکستگی های لگن اغلب در اثر افتادن ایجاد می شود و می تواند منجر به ناتوانی و حتی افزایش خطر مرگ در سال اول پس از آسیب شود.

این موضوع می تواند باعث شکسته شدن استخوان ها و مهره های کمر شود، که با درد زیاد نیز همراه است.

تشخیص پوکی استخوان به چه صورت است؟

تشخیص پوکی استخوان به این شکل است که شما با توجه به تجویز و توصیه پزشک روماتولوژی و یا متخصص ارتوپدی در سایت دکتر با من، یک آزمایش تخصصی را انجام داده و سپس پزشک با توجه به جواب آزمایش درمان شما را شروع می کند تا هرچه سریعتر بهبود یابید.

آزمایش تراکم استخوان را با دستگاهی که از میزان مشخصی اشعه X استفاده می کند، گرفته می شود که با توجه به مقدار مواد معدنی موجود در استخوان های فرد، گزارش آزمایش حاصل می شود.

شما در این آزمایش بر روی یک صندلی و یا تخت قرار گرفته اید و دستگاه به حالت اسکنر عمل خواهد کرد. البته این دستگاه معمولا استخوان های ستون فقرات و لگن را بررسی می کند.

درمان پوکی استخوان چیست؟

درمان پوکی استخواندرمان پوکی استخوان

این بیماری در صورت از بین نرفتن استخوان ها و عدم شکستن آنها درمان می شود اما ممکن است به هیچ عنوان برای شما درمان دارویی تجویز نشود و بر روی عواملی که این موضوع را تشدید می کنند، پزشک تمرکز کند. در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

1. بیو فسفونات ها

این دارو زمانی تجویز می شود که احتمال شکستگی های استخوان افزایش پیدا کند که داروهای زیر معمولا برای درمان این بیماری در حوزه دارویی گفته شده تجویز می شود:

  • Alendronate (Binosto, Fosamax)
  • Risedronate (Actonel, Atelvia)
  • Ibandronate (Boniva)
  • Zoledronic acid (Reclast, Zometa)

2. داروهای آنتی بادی مونوکلونال

از جمله داروهایی که در این حوزه وجود دارد، تجویز دنوزوماب از طریق یک شات زیر پوستی هر شش ماه است که موجب تقویت بیشتر استخوان ها می شود. در نتیجه می توان گفت که جلوی شکستگی استخوان در بدن را نیز خواهد گرفت.

بسیاری اوقات این دارو به صورت دائمی برای شما تجویز می شود چرا که در صورت قطع آن این احتمال وجود دارد که شما دچار شکستگی استخوان شوید. این موضوع را در نظر بگیرید که در صورت استفاده از این دارو، قبل از مراجعه به دندانپزشک او را مطلع سازید.

رالوکسیفن، از دیگر داروهای این حوزه است که پزشک برای شما تجویز می کند و به خصوص برای زنانی که یائسه شده اند نیز بسیار مفید است چرا که سطح هورمون در بدن آنها متغیر است، این موضوع خود منجر به پوکی استخوان می شود.

داروهای استخوان ساز

در برخی از مواقعِ تخصصی تر پزشک روماتولوژی، داروهای زیر را برای شما تجویز خواهد کرد:

  1. تری پاراتاید. (Forteo)
    این دسته از داروها موجب بازسازی هورمون پاراتیروئید می شود و محرک خوبی برای رشد استخوان در فرد است که از طریق تزریق روزانه وارد بدن می شود و رشد استخوانی جدید را تحریک می کند. با تزریق روزانه زیر پوستی تجویز می شود. پس از دو سال درمان با teriparatide، یک داروی پوکی استخوان دیگر برای حفظ رشد استخوان جدید تجویز می شود.
  1. Abaloparatide_   Tymlos
    این دارو نیز همچنین شبیه ساز، هورمون پاراتیروئید می باشد و سقف مصرف آن حدودا دو سال است.
  2. Romosozumab _Evenity
    این دارو یکی از جدیدترین داروهای حوزه ی درمان پوکی استخوان است که بایستی این تزریق، در مطب دکتر متخصص روماتولوژی صورت بگیرد.

درمان خانگی پوکی استخوان چیست؟

علاوه بر شیوه های درمانی گفته شده شما بایستی در منزل خود نیز مراقبت های لازم را انجام دهید که ما در زیر مهم ترین آنها را برای شما ذکر کرده ایم.

  1. استفاده از کفش های مناسب
  2. استفاده از تشک مناسب برای خوابیدن
  3. نصب کردن نرده های نگهدارنده برای جلوگیری از زمین خوردن در راه رفتن
  4. عدم استفاده از سیگار و دخانیات در طول روز
  5. قطع کردن مصرف الکل
  6. خوردن غذاهای مفید و کلسیم دار
  7. انجام ورزش هایی که توسط دکتر تجویز می شود.

چگونه از پزشک روماتولوژی، ارتوپدی و یا طب فیزیکی نوبت بگیریم؟

شما می توانید به سایت دکتر با من مراجعه و در آنجا لیست کامل پزشکان متخصصی که می توانید به آنها مراجعه کنید، نوبت خود را اخذ نمایید.

این سایت به عنوان بزرگترین سایت پزشکی این امکان را برای شما به وجود آورده که بدون مراجعه به مطب، نوبت خود را اخذ کنید و یا از مشاوره های آنلاین و ویزیت آن، به راحتی استفاده کنید. با آرزوی بهبودی شما هموطن گرامی